Docenten krijgen regelmatig te maken met leerlingen die de hakken in het zand zetten of de kont tegen de krib gooien. Vooral wanneer je ze met veranderingen confronteert, of bijvoorbeeld beperkingen oplegt die ze als oneerlijk ervaren, is de kans op weerstand groot. Het is een troost dat bijna elke docent het tegenkomt, maar in de praktijk is het soms best lastig.
Wakker schudden
Pubers kunnen erg confronterend zijn met hun gedrag. Ze denken vaak zwart-wit. Tijdens de workshop gaan we met elkaar in gesprek over de eigen ervaringen met weerstand tijdens de les. Waar loop je tegen aan? Wat gebeurt er in een puberbrein? Wat is typisch pubergedrag? Wat kun je wellicht doen om ondanks de verschillende denkbeelden, toch in verbinding en gesprek te blijven?
Een kunstzinnige uitnodiging
Kunst kan, net als pubers, ook confronteren, een spiegel voorhouden en wakker schudden! Na het theoretische deel reis je in een korte visualisatie naar het verleden, naar je eigen puberteit en de weerstand die daarbij hoorde. Daarna ga je zelf aan de slag met een kunstzinnige opdracht. Door je te verbinden met je eigen ervaringen kun je beter verbinden met de belevingswereld van je leerlingen. Niet voor niets is het gezegde: Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Laat je verrassen!
Voor wie?
Voor docenten en andere professionals die werken met jongeren in de leeftijd van circa 10-18 jaar.